انواع آزمونهای داخلی زبان

انواع آزمونهای داخلی زبان

آنچه که در مورد آزمونهای داخلی همانند TOLIMO، MSRT، MHLE باید بدانید در این مقاله آمده است.

انواع آزمونهای داخلی زبان

توليمو چيست؟

The Test of Language by the Iranian Measurement Organization (TOLIMO)

آزمونی است که توسط سازمان سنجش آموزش کشور طراحي و اجرا مي شود و در واقع آزموني استاندارد مشابه آزمون تافل مبتنی بر کاغذ براي تعيين سطح دانش زبان انگليسي مي باشد.

دفترچه سوالات و نحوه پاسخگويي:

در جلسه آزمون به هر يک از داوطلبان زبان انگليسي پيشرفته (TOLIMO) دو دفترچه سوال داده مي شود که يک دفترچه تشريحي(دفترچه شماره 1) و دفترچه ديگر تستي(دفترچه شماره 2 )خواهد بود. داوطلبان بايد پاسخ سوال تشريحي را در همان دفترچه و پاسخ سوالات تستي را در پاسخنامه پاسخ بدهند.

تعداد سوالات و مدت پاسخگويي:

- دفترچه شماره 1:

يک سوال تشرحي نوشتاري (Writing) که داوطلب 30 دقيقه فرصت دارد پاسخ را در همان دفترچه سوال بنويسد.

- دفترچه شماره 2:

حاوي 160 سوال تستي شامل ساختار و نوشتار زباني (Structure and Written Expression)، خواندن و درک مطلب (Reading Comprehension) و درک مطلب شفاهي يا شنيداري (Listening Comprehension) مي باشد که داوطلبان بايد طبق زمانبندي زير به اين سوالات پاسخ بدهند:
- ساختار و نوشتار زباني (40 سوال و مدت پاسخگويي 30 دقيقه)
- خواندن و درك مطلب (50 سوال و مدت پاسخگويي 55 دقيقه)
- درك مطلب شفاهي (50 سوال و مدت پاسخگويي 35 دقيقه)

تذکر مهم:

- در جلسه آزمون منحصرا سوالات بخش شنيداري از بلندگو پخش مي شود و داوطلبان بايد با توجه به متن سوال که از بلندگو پخش مي شود، نسبت به انتخاب يکي از 4 گزينه اي که در رابطه با سوال مربوط به اين بخش درج گرديده، اقدام و با توجه به شماره سوال مربوط در پاسخنامه، علامتگذاري نمايند. - متن سوالات شنيداري فقط يک بار از بلندگو پخش مي شود و قابل تکرار نيست.

محاسبه نمره:

نمره هر قسمت آزمون در مقیاس معمول محاسبه و ده برابر میانگین این نمرات به عنوان نمره كل منظور می شود. دامنه نمره كل از ۳۱۰ تا ۶۷۷است. نمره بالاتر از ۶۰۰ عالی، بین ۵۲۰ تا ۵۹۹ خوب، بین ۴۸۰ تا ۵۱۹ متوسط و كمتر از۴۷۹ضعیف تلقی می شود. لازم به ذكر است كه بخش نوشتاری نمره جداگانه دارد و نمره آن بین ۱ الی ۶ می باشد كه در كنار نمره كل در كارنامه درج می شود.

 

آزمون MSRT

آزمون MSRT ( که پیش از این MCHE نامیده می شد)

این آزمون از سه بخش تشکیل شده است:

1.Listening Comprehension :

توضیح : این بخش شامل 30 سوال تستی چهارگزینه ای از مکالمات کوتاه (Short Conversation) بین دو نفر می باشد. سوال این مکالمه بیشتر به منظور فرد دوم ( خط دوم مکالمه) بر می گردد. بنابراین جهت پاسخگویی به سوالات این بخش بایستی روی صحبتهای نفر دوم بیشتر توجه نمود. زمان 15 دقیقه.

2. Structure and Written Expression:

این بخش از 30 تست تشکیل شده است که 15 مورد آن مربوط به Structure و 15 تست دیگر مربوط به Written Expression می باشد. زمان 20 دقیقه.

توضیح: جهت کسب نمره بالای 50، این قسمت نقش کلیدی دارد.

3.Reading Comprehension :

این بخش از 40 تست تشکیل شده که معمولا شامل 4 متن جداگانه می باشد. زمان 45 دقیقه. این آزمون تقریبا هر دو ماه یک بار برگزار می شود.

برای قبولی در آزمون زبان دکترا باید توانایی خود را در چهار مهارتstructure,Listening, Reading, Vocabulary تقویت کنید که تعداد سوالات در این مهارتها هر کدام به صورت مجزا به شرح ذیل است:

Structure: 30

Listening: 30

Reading and Vocabulary: 40

TOTAL: 100

این آزمون نمره منفی در بر ندارد و زبان آموزان در صورتیکه بار اول از این آزمون رد شوند در مرحله بعدی اجازه شرکت ندارند. نمره قبولی در آزمون 50 به بالا است که البته در مواردی بسته به دانشگاه مورد نظر متغیر است و از 45 تا 75 تغییر می کند.اعلام نتایج آزمون معمولا 20 روز بعد از برگزاری آزمون توسط وزارت علوم و در سایت رسمی آنها اعلام می شود.

تغییر عنوان آزمون زبان MCHE

مدیرکل بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم از تغییر عنوان آزمون زبان MCHE به MSRT و برنامه ریزی برای استانداردسازی این آزمون و بین المللی کردن آن خبر داد و گفت: متقاضیان اعزام به خارج در سال 89 در صورتی که نمره زبان ندارند حداقل در امتحان MSRT شرکت کنند.

حسن مسلمی نائینی با یادآوری اینکه وزارت علوم تا کنون هر دو ماه یکبار با شرکت متوسط 900 داوطلب نسبت به برگزاری آزمون زبان MCHE اقدام کرده است، گفت: فاصله زمانی برگزاری این آزمونها کمتر خواهد شد و برای برگزاری ماهانه آزمون زبان برنامه ریزی می شود.

وی از تغییر نام آزمون MCHE به MSRT خبر داد و گفت: MCHE از عنوان وزارت فرهنگ و آموزش عالی گرفته شده این در حالی است که سالهاست این وزارتخانه تحت عنوان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خوانده می شود.

مدیرکل بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم درباره آزمون MCHE که به MSRT تغییر عنوان می دهد، گفت: این آزمون از لحاظ استانداردها مقداری دارای اشکال است لذا از اساتید برای بهبود این آزمونها کمک گرفته ایم.

 

آزمون MHLE

آزمون MHLE مخفف(Ministry of Health Language Exam) می باشد.

این آزمون زیر نظر وزارت بهداشت می باشد که بعضی از دانشگاههای داخل (به ویژه دانشگاه تهران) مجری آن می باشند و برای دانشجویانی که متقاضی دوره دکتری رشته های علوم پزشکی هستند برگزار می شود. دانشجویان زیر مجموعه گروه علوم پزشکی و زیست شناسی که متقاضی شرکت در دوره دکتری نیز می باشند ویا در حال تحصیل دکتری هستندبایستی یک نمره قبولی از آزمون MHLEرا به وزارت بهداشت ارائه دهند.

توجه

آزمون MHLE مانند آزمون MSRT در سطح تافل برگزار می شود ومشتمل بر 100پرسش استاندارد می باشد. ومهارت های زیر را آزمایش می کند.

Section One: Listening Comprehension

Section Two: Grammar

Section Three: Reading Comprehension

TOTAL TIME: 85 MINUTES

این آزمون شامل :
30 پرسش درک مطلب شنیداری
40 پرسش واژگان ساختار ودستور زبان
30 پرسش درک مطلب نوشتاری
مدت زمان آزمون 85 دقیقه و دارای 100 نمره می باشد.
ضمنا نمره منفی ندارد.

 

آزمون EPT دانشگاه آزاد

آزموني براي ارزيابي مهارت زبان انگليسي داوطلبان و مخفف English Proficiency Test است.

این آزمون ويژه داوطلبان دكتري دانشگاه آزاد اسلامي است و توسط همين دانشگاه به منظور سنجش سطح زبان عمومي متقاضيان آن برگزار مي گردد. تمامي دانشجويان دكتري اين دانشگاه در صورت دارا نبودن مدرك بين المللي زبان انگليسي با نمره تعيين شده توسط دانشگاه، موظف به شركت در آزمون EPT و كسب حداقل نمره قبولي در آن هستند.

آزمون EPT از سال 86 شروع و به طور منظم در واحد علوم تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي برگزار گرديده است. تا كنون بيش از 20 دوره از آزمون EPT برگزار شده است. از ابتدا، اين آزمون به صورت فصلي برگزار مي گرديد، اما از ارديبهشت 92 تا كنون هر ماه برگزار شده است

در آغاز كار برگزاري EPT، مدرك اين آزمون تنها براي داوطلبان ورود به مقطع دكتري دانشگاه آزاد واحد علوم تحقيقات ضروري بود، اما بعد از گذشت چندي، ارائه مدرك قبولي EPT براي تمامي داوطلبان دكتري دانشگاه آزاد الزامي شد.

ساختار آزمون EPT

این ازمون شامل بخش های گرامر، درک مطلب و لغت می باشد. سطح سختي اين آزمون مانند تافل دكتري يا همان آزمون زبان عمومي دكتري است.

EPT دانشگاه آزاد شامل 100 سوال بوده كه در جدول زير مي توانيد تعداد سوالات هر بخش آن را به تفكيك مشاهده نماييد.

Reading

Vocabulary

Grammar

30

45

20

* لازم به ذكر است كه اين دسته بندي بسته به هر آزمون كمي متغير مي باشد، يعني ممكن است در يك آزمون تعداد سوالات گرامر 30 سوال و واژگان 40 سوال باشد.
آزمون
EPT نمره منفي ندارد و نمره حد نصاب قبولي در آن، 50 است.

 


اشتراک در:

فرم بیان دیدگاه