چند راهکار مفید و کاربردی تقویت اسپیکینگ در منزل!

چند راهکار مفید و کاربردی تقویت اسپیکینگ در منزل!

آیا می توان انگلیسی صحبت کردن را به تنهایی تمرین کرد؟! بله! همه ما به دوست، همکار، کلاس های حضوری یا حتی معلم دسترسی نداریم اما با این حال، تمرین بخش مهمی از تسلط و توانایی اسپیکینگ ما را شامل می شود. در این مقاله چند نکته عالی برای بهبود اسپیکینگ خود وجود دارد!

چند راهکار مفید و کاربردی تقویت اسپیکینگ در منزل!

انگلیسی فکر کنید!

  • گاهی اوقات، مشکل در صحبت کردن به زبان انگلیسی، خود زبان نیست، بلکه نحوه تفکر شما در مورد آن است. اگر به زبان مادری خود فکر می کنید و سپس سعی می کنید انگلیسی صحبت کنید، همیشه مجبور هستید بین زبان ها ترجمه کنید. ترجمه کار آسانی نیست! حتی افرادی که به دو یا چند زبان مسلط هستند هم در جابجایی بین زبان ها مشکل دارند. راه حل این است که به زبان انگلیسی فکر کنید. زمانی که به روز خود فکر می کنید، یا زمانی که می خواهید تصمیم بگیرید که چه غذایی را سفارش دهید، سعی کنید از زبان انگلیسی بهره بگیرید. حتی سعی کنید از فرهنگ لغت انگلیسی به انگلیسی برای جستجوی کلمات استفاده کنید. این گونه، هرگز مجبور نخواهید بود از زبان مادری خود استفاده کنید و کلمات را ترجمه کنید. به مرور زمان متوجه خواهید شد که صحبت کردن به زبان انگلیسی برای شما آسان تر شده است.

به صداهای استرس دار توجه کنید!

  • در زبان انگلیسی کلمات و جملات استرس دار وجود دارد. به این معنی است که وقتی انگلیسی صحبت می‌کنید، باید بر برخی کلمات و هجاها (صداها) تأکید کنید تا به آنها معانی متفاوتی بدهید. هنگام صحبت کردن کسی به زبان انگلیسی، به قسمت هایی که تاکید می کند گوش دهید و سعی کنید آن را به همان روش تکرار کنید تا استرس انگلیسی را هنگام صحبت کردن خود یاد بگیرید. این نه تنها به شما کمک می کند انگلیسی را خوب صحبت کنید، بلکه سوء تفاهم ها را کاهش می دهد. گاهی اوقات، تأکید بر هجای اشتباه، کلمه را کاملاً تغییر می دهد. برای مثال کلمه ADdress با کلمه adDRESS یکسان نیست. ADdress به مکانی فیزیکی اشاره دارد که در آن شخصی زندگی می‌کند، و adDRESS به معنای صحبت رسمی با گروهی از افراد است.

با خودتان صحبت کنید!

  • هر زمان که در خانه یا تنها هستید می توانید زبان انگلیسی را با بهترین شخص(خودتان) تمرین کنید. هنگام انگلیسی فکر کردن، سعی کنید افکار خود را با صدای بلند بیان کنید. تمرین، تمرین است، و حتی اگر کسی را ندارید که اشتباهات شما را اصلاح کند، با صدای بلند صحبت کردن به شما بسیار کمک می‌کند تا بهتر صحبت کنید.

از آینه استفاده کنید!

  • هر روز چند دقیقه را جلوی آینه بایستید و صحبت کنید. موضوعی را انتخاب کنید و یک تایمر برای دو تا سه دقیقه تنظیم کنید و فقط صحبت کنید. هدف این تمرین این است که هنگام صحبت کردن، به دهان، صورت و زبان بدن خود توجه کنید. این کار باعث می‌شود احساس کنید که دارید با کسی صحبت می‌کنید و در حال گفت و گو هستید. دو تا سه دقیقه کامل صحبت کنید. متوقف نشوید! اگر در کلمه ای که نمی دانید گیر کردید، سعی کنید آن را به روش دیگری بیان کنید. این بسیار به شما کمک می کند تا متوجه شوید که با چه نوع کلمات یا جملاتی مشکل دارید.

 

روی روان صحبت کردن تمرکز کنید، نه گرامر!

  • وقتی به زبان انگلیسی صحبت می کنید، چند وقت یکبار متوقف می شوید؟ هرچه بیشتر توقف کنید، اعتماد به نفس کمتری دارید. تمرین با آینه را امتحان کنید و خود را به چالش بکشید تا در تمام مدت بدون توقف(مکث بین کلمات خود) صحبت کنید. ممکن است جملات شما از نظر گرامری درست نباشند، و این اشکالی ندارد!

English Tongue Twisters را امتحان کنید!

  • Tongue twisters مجموعه ای از کلماتی هستند که گفتن سریع آنها دشوار است. به عنوان مثال:

"The thirty-three thieves thought that they thrilled the throne throughout Thursday."

سعی کنید این را چند بار بگویید! آسان نیست. بازی های کلمه ای مانند این به شما در تلفظ صحیح کلمات کمک می کند.

 

گوش کنید و تکرار کنید!

  • یک کلیپ کوتاهی که شامل کلماتی است که در زندگی واقعی کاربرد دارد را پیدا کنید، سپس آن را خط به خط تکرار کنید. سعی کنید لحن، سرعت و حتی لهجه را مطابقت دهید. مهم نیست که چند کلمه را از دست بدهید، مهم این است که به صحبت کردن ادامه دهید و متوقف نشوید. آواز خواندن با آهنگ های انگلیسی مورد علاقه خود به شما کمک می کند تا مسلط تر شوید. این یک روش یادگیری زبان معتبر و کاملا اثبات شده است. می توانید مهارت های خود را بیشتر به چالش بکشید: رپ! رپ یک راه عالی برای تمرین است و اغلب کلمات بسیار راحت بیان می شوند. چون، خواننده رپ از ریتم قوی تر و سرعت بیشتر استفاده می کند ممکن است برخی از کلمات منطقی به نظر نیایند، اما اگر بتوانید با خواننده رپ همگام شوید، به شما کمک می کند!

فرم های کلمه را با کلمات جدید یاد بگیرید!

  • یادگیری اشکال مختلف هر کلمه، صحبت کردن را آسان تر می کند.هنگام یادگیری واژگان جدید، باید این کار را انجام دهید. به عنوان مثال، اگر کلمه write را به تازگی یاد گرفته اید، باید برخی از اشکال دیگر مانند wrote و written را نیز یاد بگیرید. دانستن روش صحیح استفاده از یک کلمه در انواع جمله بسیار مهم است. این کار هنگام صحبت کردن به شما کمک می کند تا مجبور نباشید به کلمات مختلف فکر کنید، چون دقیقاً می دانید که چه زمانی باید از آن کلمه هنگام صحبت کردن استفاده کنید.

عبارات را یاد بگیرید، نه کلمات!

  • بهترین ایده برای بهبود زبان انگلیسی، یادگیری عبارات کلمه است، نه فقط کلمات. ممکن است از دستور زبان و واژگان صحیح استفاده کنید، اما عبارت شما هنوز کاملا انگلیسی نباشد! به عنوان مثال: می توانید بگویید :

"?How do you feel today"

اما یک native speaker ممکن است بگوید:

"?How’re you doing" یا "?What’s up".

رایج ترین گفته های خود را یاد بگیرید!

  • کمی وقت بگذارید تا متوجه شوید که چگونه به زبان مادری خود صحبت می کنید. بیشتر از چه کلمات و عباراتی استفاده می کنید؟ یاد بگیرید که چگونه رایج ترین عبارات و کلمات خود را به زبان انگلیسی بگویید. دانستن آنها به زبان انگلیسی به شما کمک می کند تا دقیقا به خوبی زبان مادری خود، انگلیسی صحبت کنید. برای شروع، یکی از ابتدایی ترین و مفیدترین عبارات در زبان انگلیسی و مسلماً هر زبانی عبارت «I’m sorry» است. «I’m sorry» کاربردهای مختلفی دارد و می تواند به تعاملات روزانه و همچنین موقعیت های پیچیده تر و احساسی کمک کند.

برای موقعیت های خاص آماده شوید!

  • قبل از اینکه به جایی بروید که مجبور هستید انگلیسی صحبت کنید، می توانید از قبل آنچه را که باید بگید را تمرین کنید. مثلا اگر برای رفتن به رستوران آماده می شوید، چه عباراتی را باید بدانید؟ به سوالاتی که ممکن است پیشخدمت از شما بپرسد پاسخ دهید. سعی کنید در مورد غذا و منوها صحبت کنید. اگر آماده باشید، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت!

استثناها را بیاموزید و از آنها استفاده کنید!

  • زبان انگلیسی مملو از استثنا است و بسیاری از زبان آموزان از این استثناعات فراری هستند، اما کاری که می توانید انجام دهید این است که از این استثناها برای بهترانگلیسی صحبت کردن استفاده کنید! یادگیری همه استثناهای زبان غیرممکن است، اما می توانید بر روی گروه های استثنا تمرکز کنید و هر هفته یک یا دو گروه را یاد بگیرید. گام بعدی، استفاده از استثناهایی است که آموخته اید. استثناعات را در نظر بگیرید و تا جایی که می توانید در مکالمات خود از آنها استفاده کنید، و به زودی آنها آنقدر برای شما رایج خواهند شد که به طور طبیعی از آنها در مکالمات خود استفاده خواهید کرد. چند نمونه از استثناها یا بی نظمی هایی که می توانید یاد بگیرید عبارتند از: جمع های نامنظم افعال بی قاعده استثنا در تلفظ استثناهای "i" قبل از "e" به جز بعد از "c"

الفبای IPA را یاد بگیرید!

  • الفبای IPA نموداری است که در آن تمام صداهایی که در تمام زبان های دنیا وجود دارد در آن گنجانده شده است. البته، شما فقط باید صداهای انگلیسی را یاد بگیرید، اما پس از انجام این کار، می‌توانید بدون تردید هر رونویسی آوایی را که می‌بینید تلفظ کنید. یادگیری الفبای IPA می تواند بسیار دشوار به نظر برسد، اما کاملاً ارزشش را دارد. دفعه بعد که رونویسی"trænˈskrɪpʃən" را مشاهده کردید، می دانید که چگونه آن کلمه را کاملا تلفظ کنید.

خلاق باشید!

  • اگر کمی خلاقیت داشته باشید، تمرین مکالمه انگلیسی می تواند سرگرم کننده باشد. به عنوان مثال، سعی کنید روی مبل خود بنشینید و به اطراف نگاه کنید.یک شی جالب پیدا کنید و سعی کنید آن را به زبان انگلیسی توصیف کنید. اگر تازه شروع کرده اید، ممکن است از واژگان آسان و جملات کوتاه استفاده کنید اما با گذشت زمان در این تمرین کوچک بهتر خواهید شد! چیز دیگری که می توانید امتحان کنید، روزنامه نگاری خلاقانه به زبان انگلیسی است. بسیاری از زبان آموزان فکر می کنند که ژورنال نویسی همان یادداشت روزانه است، اما خیلی بیشتر از آن است! آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که بخواهید چیزی را به زبان انگلیسی بگویید اما به دلیل اینکه یک کلمه را به خاطر نمی آورید گیر کرده اید؟ این کار را از روی عمد انجام دهید! سعی کنید در مورد چیزی بدون استفاده از کلمات خاص صحبت کنید. این مانند یک بازی واقعی "taboo" است، اما شما قوانین را تعیین می کنید. به عبارت دیگر، هر چقدر که می خواهید خلاق باشید و در تمام طول مسیر از انگلیسی استفاده کنید.

دنیای خود را روایت کنید!

  • چیزی شبیه به توصیف اشیا، توصیف چیزی است که وقتی بیرون هستید می بینید. اگر به سمت خواربارفروشی می‌روید یا در حال رفت و آمد به محل کار هستید، سعی کنید آنچه را که می‌بینید توصیف کنید. مثل این است که یک تور با راهنما در اطراف خود داشته باشید، اما راوی شما هستید! اگر نمی خواهید یا نمی توانید مجبور نیستید با صدای بلند صحبت کنید. در عوض این کار را در ذهن خود انجام دهید و به صدای درونی خود گوش دهید. هرچه بیشتر این را تمرین کنید، گفتگوی واقعی با افراد دیگر آسان تر خواهد بود. همچنین به شما کمک می کند تا عادت انگلیسی فکر کردن را به دست آورید!

به زبان انگلیسی بخوانید!

  • آیا می خواهید مهارت های اسپیکینگ خود را بهبود ببخشید؟ پس باید شروع به خواندن هم بکنید. بهبود بخشی از یک زبان (مانند اسپیکینگ) بدون تمرین کردن سایر بخش ها غیر ممکن است. ریدینگ به شما کمک می کند تا مهارت های اسپیکینگ خود را ارتقا دهید زیرا هنگام خواندن، به طور نا خود آگاه به صدای درون خود در حال تلفظ کلمات گوش می دهید. علاوه بر این، می توانید کلمات جدیدی را یاد بگیرید که می توانید بعداً در مکالمات خود از آنها استفاده کنید. وقتی مطالعه می‌کنید (روزنامه‌ها، کتاب‌ها، خوانندگان درجه‌بندی‌شده، شعر...)، بیشتر با زبان انگلیسی درست و ساختارمند ارتباط خواهید داشت. پس هرچه بیشتر مطالعه کنید، مغز شما سریع‌تر شروع به تشخیص الگوها و گروه‌هایی از کلماتی می‌کند که معمولاً با هم ترکیب می‌شوند و وقتی آن الگوها از قبل در ذهن شما هستند، می توانید بدون هیچ گونه تردیدی از آنها در مکالمات خود استفاده کنید.

 

آرام باشید!

  • هنگام تمرین روان صحبت کردن، می توانید بهترین کمک یا بدترین دشمن خود باشید! سخت است، اما باید سعی کنید در هنگام صحبت کردن آرام باشید. اگر گیر کردید یا گیج شدید، فقط یک نفس عمیق بکشید و از نو شروع کنید. اگر مجبورید آهسته تر صحبت کنید و کمی مکث کنید و به جمله بعدی خود فکر کنید. هر کاری که لازم است انجام دهید تا با صحبت کردن به زبان انگلیسی راحت تر شوید.

داستانی را از زبان خود به انگلیسی بگویید!

  • یک راه سرگرم کننده برای پیشرفت در مکالمه انگلیسی شما وجود دارد: داستانی را که واقعاً خوب می دانید انتخاب کنید و آن را به انگلیسی بگویید. به یاد داشته باشید که هنگام گفتن داستان خود به انگلیسی فکر کنید. به جای درست صحبت کردن، روی روان صحبت کردن تمرکز کنید و هر جمله را با صدای بلند به خودتان بگویید.

 

انواع لهجه های انگلیسی را جستجو کنید!

  • زبان انگلیسی انواع گویش ها بر اساس اینکه گوینده کیست و از کجا آمده است را شامل می شود. ایالات متحده به تنهایی دارای بیش از 20 گویش انگلیسی زبان از جمله انگلیسی جنوبی، انگلیسی نیوانگلند و انگلیسی غربی است. بسیاری از بومیان حتی می توانند بر اساس لهجه ای که استفاده می کنند حدس بزنند اهل کجاست! همچنین گویش های انگلیسی از کشورهای دیگر مانند کانادا و بریتانیا نیز وجود دارد. یکی از محبوب ترین ها، گویش انگلیسی بریتانیایی است که بسیاری از مردم آن را بسیار شیک و جذاب می دانند! هنگامی که انگلیسی استاندارد برای شما راحت تر شد، می‌توانید لهجه‌های مختلف را جستجو کنید. این کار می تواند تمرین اسپیکینگ را بسیار سرگرم کننده کند زیرا یاد می گیرید که چگونه کلمات مشابه در مکان های مختلف تلفظ می شوند و همچنین، یادگیری لهجه ها می تواند عبارات مختلف با معنای یکسان را به شما بیاموزد. فیلم ها راه بسیار خوبی برای گوش دادن به گویش ها هستند. فیلم های انگلیسی زبان از کشورهای مختلف می توانند به شما نشان دهند که یک گویش چگونه به نظر می رسد و چگونه از آن استفاده می شود.

از برنامه ها با صدای انگلیسی استفاده کنید!

  • برنامه ها بسیار راحت و سرگرم کننده هستند و می توانید به راحتی برنامه هایی را پیدا کنید که مهارت های مکالمه انگلیسی خود را تمرین کنید.

در اینجا چند نمونه از برنامه هایی وجود دارد که می توانید برای تمرین اسپیکینگ استفاده کنید:

FluentU: iOS | Android

ELSA Speak: iOS | Android

Translate Now: iOS | Android

Say It: iOS | Android

Quizlet: iOS | Android

 

گویندگان انگلیسی زبان را تماشا و تقلید کنید!

  • هنگام تماشای انگلیسی زبانان، سعی کنید آنچه را که در حین صحبت کردن می‌گویند کپی کنید. تمام تلاش خود را بکنید تا با نحوه بیان آنها مطابقت داشته باشد و همچنین می توانید ببینید که چگونه لب های آنها هنگام تلفظ حرکت می کنند و سعی کنید تکه های مفیدی از آنچه که آنها می گویند را به آرامی زیر لب تکرار کنید.

اشتباهات خود را یادداشت کنید!

  • هر وقت هنگام مکالمه انگلیسی خود اشتباه کردید، خجالت نکشید! در عوض، اشتباه خود را بنویسید یا به خاطر بسپارید، چه تلفظ، چه دستور زبان چه حتی انتخاب کلمه شما. اشتباه اصلی خود را پیدا کنید و هر پاسخی را که برای رفع آن اشتباه نیاز دارید بیابید. بسیاری از اشتباهاتی که مرتکب می شوید احتمالاً برای افراد غیر بومی بسیار رایج هستند، بنابراین هرگز نباید آن ها را نادیده بگیرید. تجزیه و تحلیل اشتباهات یکی از بهترین روش هایی است که هر زبان آموز می تواند انجام دهد تا بتواند واقعاً با اطمینان مهارت های خود را بهبود بخشد. حتی اگر کسی را ندارید که با او به زبان انگلیسی صحبت کنید، باز هم می توانید اعتماد به نفس خود را ایجاد کنید و تسلط کامل داشته باشید.

اشتراک در:

دیدگاه ها (1)

unonimus

مقاله بسیار عالی و مفیدی بود. ممنون از شما 💖💖💖

BSCL_Logo

خوشحالیم که مفید واقع شد.

فرم بیان دیدگاه