انواع آزمونها در زبان انگلیسی

انواع آزمونها در زبان انگلیسی

در دنیای امروز یادگیری زبان انگلیسی در هر حرفه‌ای به شما کمک می‌کند تا فرد موفق‌تری در حوزه کاری خود باشید. اگر شما به یادگیری زبان فقط به عنوان ابزاری برای پیشرفت کاری و یا ارتباط گسترده‌تر با جهان نگاه کنید نیازی به گرفتن مدرکی که ثابت کند سطح زبان شما در چه حد است ندارید اما اگر بخواهید از زبان انگلیسی برای مهاجرت تحصیلی یا کاری به کشور یا دانشگاه‌های انگلیسی زبان استفاده کنید باید با مدرک سطح زبان خود را برای دانشگاه یا سفارت مشخص کنید.

انواع آزمونها در زبان انگلیسی

در دنیای امروز یادگیری زبان انگلیسی در هر حرفه‌ای به شما کمک می‌کند تا فرد موفق‌تری در حوزه کاری خود باشید. اگر شما به یادگیری زبان فقط به عنوان ابزاری برای پیشرفت کاری و یا ارتباط گسترده‌تر با جهان نگاه کنید نیازی به گرفتن مدرکی که ثابت کند سطح زبان شما در چه حد است ندارید اما اگر بخواهید از زبان انگلیسی برای مهاجرت تحصیلی یا کاری به کشور یا دانشگاه‌های انگلیسی زبان استفاده کنید باید با مدرک سطح زبان خود را برای دانشگاه یا سفارت مشخص کنید.

برای مشخص کردن سطح زبان برای سفارت یا دانشگاه باید از یک سری آزمونهای بین المللی مانند تافل یا آیلتس استفاده کنید. در ادامه این مقاله در هر کادر جداگانه درباره آزمونهای ارزیابی مهارت زبان انگلیسی توضیح داده ایم. اگر نیاز به اطلاعات بیشتری درباره آزمون مورد نظر دارید به لینکی که در زیر توضیحات آورده شده مراجعه کنید تا اطلاعات کاملی از آزمون مورد نظرتان بدست آورید.

آزمون آیلتس

  • آیلتس آکادمیک

آیلتس آکادمیک شاید پرطرفدارترین آزمون برای گرفتن ویزای تحصیلی کانادا باشد. این آزمون یک آزمون استاندارد است که توسط سازمان های idp و British council به طور مرتب برگزار می‌شود. در ایران نیز هزینه آزمون آیلتس تا این تاریخ (10/8/1402) 8,990,000 تومان به صورت علی الحساب است.

  • آیلتس جنرال

نسخه جنرال آزمون آیلتس مهارت‌های متقاضی را در موقعیت‌های عمومی می‌سنجد. این آزمون برای مقاصد مختلف مهاجرتی از جمله اقامت دائم کانادا کاربرد دارد. هزینه این آزمون تفاوتی با آیلتس آکادمیک ندارد. مثلا برای سیستم اکسپرس انتری نمره آزمون آیلتس جنرال مورد قبول است و آیلتس آکادیک پذیرفته نمی‌شود.

تافل

موسسه تافل (Toefl = testing of English as a foreign language) چند نمونه آزمون برگزار می‌کند که رایج‌ترین آن تافل اینترنتی یا IBT است.

  • تافل IBT:

آزمون تافل اینترنتی (ّInternet Based Toefl) در ایران مرتبا برگزار می‌شود که هزینه آن 245 دلار آمریکا است.

PTE

آزمون زبان پیرسون (PTE = Pearson Test of English) شاید در ایران خیلی شناخته‌شده نباشد. این آزمون سه ساعته مهارت‌های مختلف زبان انگلیسی را به صورت ترکیبی (برای مثال گوش دادن و نوشتن به صورت همزمان) می‌آزماید. در بخش شنیداری این آزمون از لهجه های گوناگون استفاده می‌شود.

این آزمون متاسفانه در کشورمان برگزار نمی‌شود اما با سفر به کشورهای همسایه می‌توان در این آزمون شرکت کرد. هزینه این آزمون 375 دلار استرالیا است.

CAEL

آزمون CAEL برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ در کانادا برگزار شد و از سال ۲۰۱۸ فرم کامپیوتری آن برای متقاضیان در نقاط مختلف جهان قابل دسترس است.

نزدیک‌ترین مکان برگزاری این آزمون به متقاضیان ایرانی شهر دوبی در امارات متحده عربی است. هزینه آزمون CAEL در دوبی 340 دلار کانادا است.

Duolingo

آزمون دوئولینگو (که در ایران به صورت دولینگو شناخته می‌شود) جدیدترین آزمون بین المللی زبان انگلیسی است که بعد از شیوع کرونا محبوبیت زیادی پیدا کرد. دلیل محبوبیت دولینگو امکان شرکت کردن در آن از خانه است. هزینه شرکت در آزمون دولینگو 49 دلار آمریکا است.

از بین آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی می‌توان گفت دولینگو ارزان‌ترین گزینه قابل قبول برای بسیاری از موسسات آموزشی است.

CELPIP

این آزمون توسط دانشگاه بریتیش کلمبیا برگزار می‌شود و مثل آزمون‌های دیگر، مهارت‌های چهارگانه زبان انگلیسی را می‌سنجد. هزینه این آزمون مانند آزمون کائل (CAEL) 340 دلار کانادا است.

نزدیکترین مرکز برگزاری این آزمون به ایران شهر دوبی است. یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های این آزمون ارائه به دولت کانادا برای گرفتن اقامت دائم و شهروندی است. ضمنا محدوده نمرات این آزمون با محدوده نمرات CLB یکی هستند.

بنابراین هر نمره‌ای که در سلپیپ اخذ گردد نمره CLB محسوب می‌شود و دیگر نیازی به تبدیل نمره از آیلتس به CLB نیست. لازم به توضیح است که CLB مخفف Canadian Language Benchmarks است و معیاری کانادایی است برای ارزیابی و مقایسه سطح زبان افراد مختلف با یکدیگر.

سایر آزمون‌ها

به جز آزمون‌های زبان انگلیسی که مهارت‌های چهارگانه را می سنجند، می‌توان به دو آزمون مهم دیگر در حوزه تحصیلات بین المللی اشاره کرد. برخی از دانشگاه‌های انگلیسی زبان دنیا نمره آزمون‌های GRE و GMAT را برای مقاطع بالاتر از لیسانس از متقاضیان درخواست می‌کنند.

GRE

سازمانETS  برگزار‌کننده آزمون تافل، آزمون GRE را نیز بر‌گزار می‌کند. دو نوع آزمون GRE  وجود دارد؛ آزمون عمومی که محدود به موضوع خاصی نیست و آزمون سابجکت که به یک موضوع تخصصی می‌پردازد.

آزمون GRE  عمومی شامل سه بخش است؛ بخش اول آن، یعنی بخش Verbal عمدتا به توانایی زبانی شما می‌پردازد و شامل کلمات سخت انگلیسی است. بخش دوم یا quantitative  دانش پایه ریاضی شما را در سطحی معادل با دبیرستان یا پایین‌تر اما به زبان انگلیسی می‌سنجد. بخش سوم این آز مون بخش writing است که توانایی استدلال متقاضی و توانایی انتقال استدلال‌های او را به انگلیسی می‌سنجد.

آزمون GRE Subject در موضوعات زیست شناسی، شیمی، ادبیات انگلیسی، ریاضی، فیزیک و روانشناسی برگزار می‌شود.
هزینه آزمون عمومی برای ایرانی‌ها 205 دلار آمریکا و هزینه آزمون سابجکت مستقل از کشور اقامت متقاضی 150 دلار آمریکا است.

  GMAT

نام این آزمون خلاصه Graduate Management Admission Test است. همانطور که از نام آن پیدا است، برخی از دانشکده‌های تحصیلات تکمیلی در رشته‌های مدیریت و کسب و کار حد نصاب نمره این آزمون را یکی از شروط اصلی ورود به دوره‌های خود می‌دانند.

برگزار کننده اصلی این آزمون وبسایت mba.com  است. این آزمون متاسفانه در ایران برگزار نمی‌شود و برای شرکت در آزمون، متقاضیان باید به یکی از کشور‌های همسایه سفر کنند.

هزینه شرکت در آزمون جیمت 250 دلار آمریکا است. آزمون جیمت به صورت کلی شامل 4 بخش است:

  1. Analytical Writing Assessment
  2. Integrated Reasoning
  3. Quantitative Reasoning
  4. Verbal Reasoning

 

 


اشتراک در:

فرم بیان دیدگاه